I «A Physical Education» tar Jonathan Taylor oss med på en grundig utforskning av mobbing, disiplin og makt både i skolen og utenfor. Hva innebærer det å være en mobber? Hvordan oppleves det å være et offer, en pariah eller en syndebukk? Hvilke teknikker og mønstre preger mobbing? Boken blander memoarer med litterær kritikk, filosofi og sosiologi for å prøve å besvare disse spørsmålene. Taylor gir en unik og original analyse av maktens bruk og misbruk i utdanningssystemet. Den utforsker hvordan mobbing og disiplin fungerer, hvordan de skiller seg fra hverandre, og hvordan de altfor ofte overlapper. Gjennom å veve sammen sine egne erfaringer med kjente litterære skildringer av mobbing og skolens disiplin, samt sosiologiske, psykologiske og filosofiske teorier om makt, får leseren et bredt perspektiv. Taylor drøfter overgangen fra fysisk straff til psykologiske former for disiplin i Storbritannia på 1980-tallet, og han undersøker også ulikheter og likheter mellom fysiske og psykologiske former for kontroll.