Good Education in an Age of Measurement av Gert J. J. Biesta
Produktbeskrivelse
Boken "Good Education in an Age of Measurement" av Gert J. J. Biesta tar opp den utbredte bruken av måling av utdanningsresultater med det formål å sammenligne utdanningsytelse både nasjonalt og internasjonalt. Forfatteren peker på at denne trenden kanskje gjenspeiler en reell bekymring for utdanningskvalitet, men han argumenterer for at fokuset på måling har ført til en forskyvning bort fra spørsmålene knyttet til utdanningsformål. Biesta undersøker hva som har gjort det så utfordrende å stille spørsmål om hva som utgjør god utdanning, og han viser hvordan dette har vært skadelig for utdanningskvaliteten og den demokratiske kontrollen over utdanningen. Gjennom boken presenteres konkrete forslag til hvordan man kan engasjere seg med utdanningsformål på en ny, mer presis og omfattende måte, med tydelig oppmerksomhet på de etiske, politiske og demokratiske dimensjonene ved utdanning.