Da Richard Rumelts bok "Good Strategy/Bad Strategy" ble utgitt i 2011, traff den umiddelbart en nerve i næringslivet. Rumelt avdekket hvordan mange strategier, ofte kamuflert av popkultur, motiverende slagord og forretningsjargon, i realiteten ikke er reelle strategier. Denne boken har siden den gang fått stor anerkjennelse og hjelper leserne med å identifisere de feilaktige elementene i dårlige strategier, samtidig som den gir innsikt i hvordan man kan utvikle gode, handlingsorienterte strategier. Rumelt understreker at strategi ikke bør blandes sammen med ambisjon, lederskap, visjon eller planlegging; det handler om sammenhengende handling støttet av velbegrunnede resonnementer. Kernen i en god strategi er å få innsikt i de skjulte kreftene i enhver situasjon og å utvikle passende responser, enten det gjelder lansering av et nytt produkt, krigføring eller å sende en mann til månen. Gjennom et mangfold av eksempler fra ulike sektorer og tidsepoker, illustrerer Rumelt de essensielle forskjellene mellom gode og dårlige strategier.