«Gothic Cinema» av Xavier Aldana Reyes belyser viktigheten av å forstå den gotiske filmen som en estetisk tilnærming, og tar for seg dens lange historie fra de tidlige skygleteaterne og de første 'trick'-filmene, til postmoderne fragmentering i Tim Burtons gotiske pastischer. Men hva innebærer egentlig gotisk film? Er ikonografien fra gotiske filmer lik den som finnes i skrekkgenren? Har de litterære røttene til det gotiske bidratt til å danne dens estetikk? Og hvilken kulturell betydning har gotisk film i dag? Boken undersøker en rekke emner, inkludert chiaroscuro-eksperimentene i tidlig tysk kino, monsterfilmene fra 1930-tallet, de forklarte overnaturlige elementene i de gamle mørke husmysteriene fra 1920-tallet, samt de kvinnelige gotiske fortellingene fra 1940-tallet. Den diskuterer hvordan farger ble brukt på en særegen måte i gotiske filmer fra slutten av 1950-tallet, med fokus på den europeiske utnyttelsesboomen på 1960- og 1970-tallet, samt de animerte filmene og gotiske superheltene som preger moderne kino. Gjennom hele boken argumenterer Aldana Reyes overbevisende for den gotiske filmens varige relevans og innflytelse.