I 'Grunnleggende ferdigheter i alle fag' presenterer en rekke fagfolk fra ulike skolefag hvordan de kan styrke elevenes fem grunnleggende ferdigheter. Boken bygger på både forskning og omfattende erfaring, og gir innsikt i hvordan læringsprosessen kan forbedres gjennom en systematisk tilnærming til disse ferdighetene. Begrepet 'grunnleggende ferdigheter' ble innført i den norske skolen med Læreplaner for Kunnskapsløftet (LK06), men kan virke noe diffust. I motsetning til den tradisjonelle forståelsen av grunnleggende opplæring som primært omfatter lese-, skrive- og regneferdigheter, omfatter dette begrepet nå ferdigheter som er essensielle for læring og utvikling i alle fag og på alle utdanningsnivåer gjennom det 13-årige skoleløpet. De fem ferdighetene som er fokusert på inkluderer muntlig språkbruk, skriving, lesing, regning og bruk av digitale verktøy. Disse ferdighetene er en integrert del av alle fagplaner og kompetansemål, og er helt avgjørende for elevenes suksess i skole, arbeid og samfunnsliv. For å mestre læring innen hvert fag, må elevene også forstå de spesifikke arbeidsmåtene, begrepene og sjangrene, ofte referert til som diskurser. Lærere med solid faglig kompetanse er de som er best rustet til å veilede elevene i disse faglige prosessene. Boken er tilrettelagt for bruk i lærerutdanning, både på grunn- og videreutdanningsnivå, og tilbyr verdifull innsikt og ressurser for nåværende lærere som ønsker å utvikle sin praksis. 'Grunnleggende ferdigheter i alle fag' er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å forstå og implementere effektiv undervisning i skolen.