Denne praktiske boken møter et viktig behov for kvalitative forskere ved å tilby verktøy for å skape produktive partnerskap og håndtere hver fase av et samarbeidende prosjekt. Forfatterne gir retningslinjer for tverrfaglig samarbeid, håndtering av forskjeller i status (som professor og student), samt geografiske forskjeller. Boken beskriver samarbeid innen spesifikke kvalitative tradisjoner, inkludert tverrkulturell forskning, duoetnografi, deltagende aksjonsforskning, kunstbaserte samarbeid og mer, og illustrerer disse med eksempler fra publiserte studier. Leserne vil lære hvordan man bygger forskningsteam, formulerer forskningsspørsmål, samler inn og analyserer data, samt vurderer hvordan samarbeidet fungerer. Etiske spørsmål blir fremhevet gjennom hele verket: Hvem eier den samarbeidsbaserte forskningen? Hvem bestemmer hvilke aspekter av funnene som skal formidles? Hvordan kan urimelige maktrelasjoner adresseres? I kapitelinnholdet finnes seksjoner kalt 'Pedagogiske Veikart', som tilbyr øvelser og muligheter for refleksjon.