Den fjerde utgaven av "Contemporary Intellectual Assessment" er en ledende referanse for praktikere og en viktig tekst for fagfolk som arbeider med kognitiv vurdering. Denne reviderte og utvidete utgaven gir omfattende kunnskap som trengs for å anvende moderne cognitive tester på personer i alle aldre, fra førskolebarn til voksne. Boken tar for seg sentrale teorier og tester av intelligens, gjennom kapitler skrevet av de viktigste teoretikerne og testutviklerne selv, og presenterer forskningsbaserte tilnærminger til testtolkning. Bidragsyterne diskuterer essensielle problemstillinger ved vurdering av kulturelt og språklig mangfoldige studenter, begavede elever, samt de med intellektuell funksjonshemming, sanse-motoriske problemer, traumatisk hjerneskade og læringsvansker. Den fjerde utgaven fremhever viktigheten av kognitive testresultater i planleggingen av skolebaserte intervensjoner. Nye tillegg i denne utgaven inkluderer fullstendig dekning av nye eller oppdaterte tester som WPPSI-IV, WISC-V, WISC-V Integrated, WJ IV, ECAD, CAS2, RIAS-2, KABC-II Normative Update, og UNIT2. I tillegg er det kapittel om banebrytende tilnærminger til identifisering av spesifikke utfordringer.