Den fjerde utgaven av denne ledende referansen og teksten for praktikere har blitt revidert og utvidet for å gi nødvendig kunnskap om bruk av moderne kognitive tester for individer i alle aldre, fra førskolebarn til voksne. Boken gir en grundig gjennomgang av sentrale teorier og tester for intelligens, presentert av de samme teoretikerne og testutviklerne som har bidratt til fagfeltet. Den tar for seg forskningsbaserte tilnærminger til tolkning av tester, og belyser viktige problemstillinger knyttet til evaluering av kulturelt og språklig mangfoldige studenter, begavede elever, samt de med intellektuell funksjonsnedsettelse, sanse-motoriske vansker, traumatisk hjerneskade og læringsvansker og - utfordringer. Den fjerde utgaven fremhever spesielt bruken av kognitive testresultater i planleggingen av skolebaserte tiltak. Denne utgaven inneholder også fullstendig dekning av nye eller oppdaterte tester såsom WPPSI-IV, WISC-V, WISC-V Integrated, WJ IV, ECAD, CAS2, RIAS-2, KABC-II Normative Update, samt UNIT2. I tillegg tar boken for seg moderne metoder for å identifisere spesifikke behov.