Denne viktige ressursen er en uvurderlig hjelp for fagfolk som ønsker å optimalisere sine diagnostiske metoder i PreK-12-miljøer. Boken er nå betydelig revidert i tråd med DSM-5, og den forenkler den omfattende og komplekse diagnosmanualen ved å fokusere på de mest vanlige bekymringene hos barn og ungdom. Den gir praktiske råd for beslutningstaking når det gjelder diagnose og koding, og de tekniske begrepene gjøres lettere å forstå. Det legges vekt på å bruke diagnosen som grunnlag for effektive intervensjoner. Boken fremhever sammenhenger til spesialundervisning i henhold til IDEA og diskuterer etiske og profesjonelle spørsmål knyttet til vurdering i skolen. Nytt i denne utgaven inkluderer: *Fullstendig revidert for DSM-5. *Ombygde kapitler om lærevansker, kommunikasjonsvansker og motoriske problemer; humørproblemer; angstproblemer; atferdsproblemer; og impulskontrollproblemer. *Oppdatert innhold om IDEA 2004. *Notater som oppsummerer endringer i hvert sett med diagnostiske kriterier, for dem som er kjent med den tidligere DSM. *Forfatterkommentarer i sidepaneler som deler kliniske erfaringer.