Dette er den definitive referansen innen skriveforskning, og denne utgaven gir en omfattende syntese av dagens kunnskap om utvikling og undervisning i skriving på alle utdanningsnivåer. Fremtredende forskere undersøker ulike aspekter ved skriving fra flere perspektiver, inkludert sosiokulturelle, kognitive, språklige, nevrovitenskapelige og nye teknologier. Boken vurderer evidensgrunnlaget for velkjente undervisningsmetoder, inkludert metoder som retter seg mot spesifikke deler av skriveprosessen. Den tar også opp viktige spørsmål knyttet til undervisning av spesifikke grupper, som elever med funksjonsnedsettelser og engelskspråklige lærlinger. I tillegg presenteres innovative forskningsmetoder og analytiske verktøy på en tydelig måte, og det identifiseres hovedretninger for fremtidig forskning. Nytt i denne utgaven er kapitler om sjangerundervisning, evaluering og revisjon, argumentativ skriving, databasert undervisning og profesjonell utvikling. Det er også kapitler om nye litterasjer, skriving utenfor skole, oversettelse og selvregulering. I tillegg er det inkludert mange nye emner og forfattere, som gir et mer internasjonalt perspektiv.