I den nyeste og reviderte utgaven av "Making Sense of Phonics, Third Edition", som nå inkluderer et tiår med ny forskning og praktisk erfaring fra klasserommet, har over 100 000 lærere i grunnskolen fått hjelp til å forstå og implementere vitenskapen bak lesing i undervisningen av fonetikk. Forfatterne Isabel L. Beck og Mark E. Beck presenterer nyskapende metoder for å vurdere og undervise i bokstav-lyd-forhold, sammenblanding, ordbygging, flersyllabisk avkoding, flyt og mye mer. Boken inneholder en mengde kopierbare skjemaer og ordlister som lett kan skrives ut, samt at det tilknyttede nettstedet tilbyr supplerende ordlister, ord- og stavelsekort, og 30 illustrerte Syllasearch-historier. Engasjerende anekdoter fra lærere og aktivitetsoppgaver mot slutten av hvert kapittel gjør boken til et nyttig verktøy for profesjonell utvikling og som kurslitteratur. Nytt i denne utgaven er et kapittel som belyser den sentrale rollen fonetikk spiller i dagens leseprogrammer, med fokus på hva som kreves for undervisning av høy kvalitet i tråd med vitenskapen om lesing.