Denne praktiske guiden beskriver testede metoder for å tilpasse motivasjonsintervjuer (MI) for å optimalisere utfall når utøveren og klienten kommer fra ulike kulturelle bakgrunner, spesielt når klienter tilhører marginaliserte grupper. Gjennom rike eksempler og eksemplarer av dialoger viser Christina S. Lee hvordan bekreftelse av klientens kulturelle identitet er en integrert del av MI's humanistiske og person-sentrerte tilnærming. Boken gir instruksjoner om viktige terapeutiske oppgaver, som å styrke rapport, stille spørsmål om kultur uten å stereotype, og undersøke erfaringer med stigma og diskriminering på en måte som øker motivasjonen for endring. Den belyser forbindelser mellom sosiale og strukturelle helsebestemmende faktorer, sosiokulturelle stressfaktorer, ulikheter i mental helse og substansbruk. Spesielle funksjoner inkluderer 'Pause og Tenk' sidebokser og nøkkelpunkter ved slutten av hvert kapittel. Denne boken er en del av serien Applikasjoner av Motivational Interviewing, redigert av Stephen Rollnick og William R.