I denne reviderte og oppdaterte femte utgaven av den anerkjente læreboken "Reading Instruction That Works" får leserne en omfattende veiledning for litteraturundervisning basert på vitenskapen om lesing. Boken fremhever ikke én bestemt metode, men viser hvordan man kan balansere ferdighetsorientert og meningsfylt undervisning, for å støtte alle elever i deres læringsprosess. Hvert kapittel presenterer spesifikke metoder for å bygge ordgjenkjennelse, flyt, ordforråd og forståelse, med særlig fokus på elever som sliter med lesing. Forfatterne forklarer de konseptuelle grunnlagene for de anbefalte strategiene og teknikkene, samt hvordan eksemplariske lærere anvender disse i praksis. Nytt for denne utgaven inkluderer oppdateringer fra medforfatter Tim Pressley, samt integrering av den nyeste forskningen om leseutvikling og utfordringer. Boken inneholder også et kapittel om undervisning for fremvoksende tospråklige elever, samt et tillegg om valg av tekster for disse elevene. Diskusjonene om dysleksi og rolle av eksekutive funksjoner i lesing er også utvidet, og det finnes applikasjonstabeller som gir praktiske eksempler for lærere.