I denne oppdaterte og grundig reviderte andre utgaven av 'Research Design' presenterer Patricia Leavy en lettfattelig, trinn-for-trinn veiledning til de fem hovedtilnærmingene innen forskningsdesign. Et nytt kapittel om litteraturgjennomgang er inkludert, noe som ytterligere beriker innholdet. Tidligere utgave sine brukervennlige funksjoner er supplert med et nytt nettsted som inneholder arbeidsark knyttet til hvert kapittel. For hver tilnærming tilbys en mal for forskningsforslag, sammen med klare forklaringer på hvordan man kan konseptualisere og fylle ut hver del. Boken trekker inn tverrfaglige forskningseksempler fra aktuelle hendelser og sosiale rettferdighetsspørsmål. Den unike dekningen inkluderer aktuelle temaer som replikasjonsstudier, datadeling og forhåndsregistrering; tilpasning av forslag til ulike målgrupper; og mye mer. Vanlig terminologi knyttet til hver tilnærming blir identifisert, og viktige øyeblikk for etisk beslutningstaking blir belyst. Boken inneholder også en generell introduksjon til samfunnsforskning, en inngående diskusjon av etikk, samt et kapittel om hvordan man kan starte en forskningsstudie. Denne utgaven tilbyr nye eller utvidede diskusjoner om teori og litteratur.