I denne boken tar Jeanne S. Chall, en fremtredende professor i utdanning ved Harvard University og en ledende skikkelse innen amerikansk utdanning, for seg et av de mest sentrale temaene i utdanningsfeltet: hvordan vi best kan instruere våre studenter. Boken vurderer og evaluerer en rekke utdanningsreformer og innovasjoner som har blitt foreslått og implementert i løpet av det siste århundret. Gjennom en systematisk analyse av et omfattende datagrunnlag av både kvalitative og kvantitative studier, sammenligner Chall prestasjonsnivåene som oppnås med tradisjonelle, lærer-sentrerte metoder med de som oppnås gjennom progressive, elev-sentrerte tilnærminger. Hennes funn er både slående og tydelige: lærer-sentrerte tilnærminger fører til høyere resultater samlet sett, med spesielt gode utfall for barn fra lavere sosioøkonomiske bakgrunner og de med lærevansker. Boken gir gode anbefalinger for praksis og fremlegger en sterk argumentasjon for at fremtidige utdanningsreformer og innovasjoner bør baseres på et solid empirisk grunnlag. I den nye forordet til paperback-utgaven blir disse problemstillingene ytterligere utforsket.