Boken 'The Psychology of Reading' tilbyr en grundig undersøkelse av de psykologiske prosessene som ligger til grunn for lesing, med fokus på kognitive, nevropsykologiske og sosiokulturelle perspektiver. Den fungerer som en viktig ressurs for pedagogisk praksis og viser tydelig hvordan disse prosessene utvikler seg. Gjennom en nøye strukturert sekvens adresserer boken hvordan tidlig familieinnflytelse påvirker utviklingen av grunnleggende leseferdigheter. Videre utforsker den de mer komplekse evnene som er nødvendige for ordgjenkjenning, leseferdighet, vokabularvekst og forståelse av tekst. Forfatterne vurderer også språklige og kulturelle faktorer som bidrar til individuelle variasjoner i lesing, samt de psykologiske aspektene ved lesemotivasjon og de personlige og samfunnsmessige fordelene ved å lese. Boken inneholder pedagogiske funksjoner som diskusjonsspørsmål på slutten av hvert kapittel, forslag til videre lesing, og eksplisitte sammenhenger mellom teori, forskning, standarder som inkluderer de nasjonale standardene, og undervisning. Hver kapittel åpnes med spennende kasusstudier, og et 'Technology Toolbox'-segment vurderer fordeler og ulemper ved teknologi i leseprosessen.