Denne tilgjengelige teksten gir en klart definert veiledning for å produsere en høykvalitets litteraturgjennomgang, som er en integrert del av en vellykket avhandling, oppgave, semesteroppgave eller forskningsforslag. Hver fase av søkingen etter, vurderingen av, analysen av, og syntesen av tidligere studier blir grundig forklart, og støttes av brukervennlige forslag, organiseringsmetoder, samt eksempler fra studentarbeid. Boken inneholder også utdrag fra fagfellevurderte artikler innen kvantitativ, kvalitativ og blandede metoder. Dette er den første boken som fokuserer på å lage forskjellige typer gjennomganger (systematiske, tradisjonelle-narrative eller hermeneutisk-fenomenologiske), som gjenspeiler forfatterens forskningsspørsmål, metodologiske valg og tilnærminger til kunnskap. Den beskriver hva alle typer anmeldelser har til felles, samtidig som den fremhever de distinkte egenskapene ved hver type. Boken inkluderer råd om hva man bør og ikke bør gjøre ved vurdering av studier og konstruksjonen av et argument, samt programvareanbefalinger for lokalisering, organisering og strukturering av kilder. Pedagogisk tilnærming er også et sentralt fokus i denne verket.