Interiørdesign hadde en helt spesiell betydning for Gustav Klimt, og mange av hans mest kjente malerier ble skapt for bestemte steder eller rom. Denne boken, som belyser hvordan noen av Klimts mest elskede verk fremsto i sine opprinnelige omgivelser, gir et unikt innblikk i kunstnerens praksis. I boken kan man oppleve verk som portrettene av Emilie Fløge og Hermine Gallia, det sjokkerende Nuda Veritas, samt maleriene A Morning by the Pond og The Tall Poplar I, presentert i imponerende dobbelt-sider. Fullfarge-reproduksjoner av Klimts malerier står i kontrast til svart-hvitt vintage fotografier av de originale interiørene, hvor de fremhevede maleriene er overlagret med farger. Hvert oppslag ledsages av gjennomtenkte og personlige tekster fra Klimt-kjenner Tobias Natter, som gir uvurderlig kontekst og innsikt i hvordan disse bildene ble til som en del av innredningen i de respektive rom og de lidenskapelige samlerne som først eide dem.