Boken "Allmenn musikkundervisning" tar for seg de mangefasetterte utfordringene og mulighetene som dagens musikklærere står overfor. I en tid med nye læreplaner, teknologi og et flerkulturelt samfunn, er behovet for en dynamisk tilnærming til musikkundervisningen mer presserende enn noensinne. Denne boken er delt inn i tre hoveddeler som utforsker musikkens rolle i læringsprosessen. Første del tar for seg musikkopplevelse, estetikk, læreplaner, vurdering og mangfold. Den legger grunnlaget for hvordan musikk kan brukes som et verktøy for læring og personlig utvikling. I den andre delen dykker forfatterne ned i hvordan ulike musikksjangre som folkemusikk, jazz, klassisk, pop og rock kan inkorporeres i undervisningen, og gir konkrete forslag til hvordan disse sjangerne kan formidles til elevene. Til slutt fokuserer den tredje delen på praktiske aspekter av musikkundervisningen, inkludert sang, spill, dans, lytting, komponering og bruk av IKT. Gjennom intervjuer, eksempler og utfordrende oppgaver, bidrar forfatterne med ulike perspektiver som veileder musikklærere i sin egen refleksjon over undervisningspraksis.