Boken 'Barn og ungdommer med Asperger syndrom' tilbyr en dypere forståelse av utviklingsprosessene hos barn og ungdommer med Asperger syndrom ved å sammenligne dem med typisk og atypisk utvikling. Dette gir leseren en unik innsikt som ofte ikke finnes i annen faglitteratur. Som den andre boken i en serie om Asperger syndrom, står den på egne ben, men utdyper prinsippene fra den første boken, 'Barn og ungdommer med Asperger syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet' (Gyldendal Akademisk, 2006). Boken spenner over et variert innhold og form, der den diskuterer både klassiske og moderne teorier om språk, referanser og betydning. Videre tar den for seg grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, samt narrativer og individets selvforståelse. I tillegg belyser den forholdet mellom stress, psykiske vansker, og de utfordringene som personer med Asperger syndrom møter på intellektuell og emosjonell front. Dette er en viktig ressurs for alle som ønsker å forstå mer om Asperger syndrom og de relaterte lærings- og utviklingsutfordringene.