I denne vitenskapelige antologien analyserer forfatterne viktige aspekter av samarbeid i skolen for barn og unge som møter ulike utfordringer. Boken stiller spørsmål ved hvilke aktører som danner laget rundt læreren og eleven når samarbeid er avgjørende. Hva definerer et vellykket tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, og hvilke metoder kan benyttes for å etablere dette? Med sin spesialkompetanse fra ulike fagområder, diskuterer forskere fra universitets- og høgskole-Norge hvordan profesjonsutøvere i fellesskap kan bidra til å skape en positiv skoleopplevelse og et trygt oppvekstmiljø for unge. Et av hovedpoengene i antologien er at for å oppnå effektivt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, er det nødvendig med en felles forståelse og oppfølging fra flere involverte parter. Hvert kapittel innledes med et konkret case som tydeliggjør samarbeidet, og disse tilfellene videreføres i kapitlene. Gjennom dette arbeidet knyttes teori, forskning og praksis sammen og gir leseren en dypere innsikt.