Psykologisk behandling av barn krever en solid teoretisk forankring knyttet til utviklingsprosessene, samt praktiske og utprøvde metoder for å aktivere fastlåste utviklingsforløp. I denne andre utgaven av det tobindsverket 'Barn og unge i psykoterapi', blir leseren introdusert for kliniske psykologer som deler sine innsikter om hvordan man kan engasjere barn, unge og deres viktige voksne i meningsfylte samtaler og aktiviteter som fremmer endring. Bøkene er delt opp i to bind, hvor hvert bind inneholder kapitler som gir en grundig innføring i de ulike formatene som benyttes for å strukturere og formidle behandlingen. Noen kapitler fokuserer på metodiske tilnærminger i behandlingsprosessen, som er et samarbeid som strekker seg over tid med et klart mål. I bind 1 får leseren innsikt i emner som: * Flerfamilieterapi som en alternativ behandlingsmodell * Utvikling av terapeutisk allianse med barn under psykoterapi * Tidlig hjelp og utviklingsstøtte rettet mot sped- og småbarn. Sammen med bind 2, adresserer bøkene vesentlige spørsmål knyttet til hvordan man best mulig kan tilrettelegge for behandling av barn og unge.