Frafall i videregående skole er en av de store utfordringene i dagens samfunn. I stedet for å fokusere utelukkende på frafallet, undersøker denne boken hva vi kan lære ved å snakke med de unge som har falt fra. Hva betyr dette for deres egen opplevelse og erfaringer? Er det slik at de føler de har mistet fotfestet, og i så fall, hva er årsakene til dette? Boken presenterer ny forskning som har som mål å nyansere den eksisterende forståelsen av frafall. De ulike kapitlene gir et variert perspektiv på fenomenet. Noen av bidragene understreker bekymringen rundt avbrutt videregående utdanning, som ofte fører til økt risiko for utenforskap. Andre kapitler tar en alternativ tilnærming, der frafall ikke nødvendigvis blir sett på som et problem, men som en del av veien mot noe mer meningsfullt for de unge selv. Felles for dem som har falt fra er at de besitter kunnskap om sine egne liv og et sterkt ønske om å realisere sine drømmer. Boken er basert på solid forskning og retter seg mot en bred målgruppe, som inkluderer skoleledere, lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, veiledere i NAV, partene i arbeidslivet, samt forskere innen ungdom, utdanning og livsløp.