Boken 'Ekspansjon og konsernstrategi' utforsker hvordan konsernstrategi er fundamentert på veloverveide forretningsstrategier. Den tar for seg hele spekteret av ekspansjon, fra how man posisjonerer seg i markedet til hvordan man best organiserer og sammensetter porterfoljer innen konsern. Gjennom strategisk analyse belyser forfatterne når det er lønnsomt å ekspandere, og hvordan beslutningsprosessene knyttet til ekspansjon kan analyseres. Boken gir et klart rammeverk for lønnsomhetsanalyser, og presenterer et helhetlig og praktisk verktøy for å navigere i kompleksiteten rundt ekspansjonsbeslutninger. Den første utgaven ble utgitt i 2001 under tittelen 'Ekspansjon: Strategi for forretningsutvikling', men den nåværende utgaven har fått flere oppdateringer, inkludert ny forskning og case-studier fra både norsk og internasjonal næringsliv. Et av høydepunktene i denne utgaven er et helt nytt kapittel som utforsker hvordan lønnsomheten kan vurderes ved bruk av disruptiv innovasjon og når man skal gå inn i helt nye markeder.