I boken "Forskningsinformert læringsledelse" presenterer Lars Qvortrup en pragmatisk tilnærming til hvordan lærere og ledere kan bruke forskningsbasert informasjon for å ta veloverveide beslutninger. Forfatteren fremhever viktigheten av å ha tilgang til presis informasjon om både elever og ansatte, samt en forståelse av hva som virker i pedagogisk praksis. Målet er ikke å bli fanget av tall og statistikk, men heller å utvise god profesjonell dømmekraft i komplekse situasjoner som oppstår i skolemiljøer. Qvortrup argumenterer for at det er avgjørende å vite hvilke pedagogiske strategier som har størst sannsynlighet for å lykkes, hvordan man vurderer de spesifikke forholdene i hver klasse, samt hva den enkelte elevs forutsetninger og utfordringer er. Denne kunnskapen kan være et viktig verktøy for å ta informerte valg, selv om den ikke alltid kan konverteres direkte til praktiske handlinger. Boken er en uunnværlig ressurs for lærere og ledere som ønsker å forbedre sin tilnærming til undervisning og ledelse gjennom evidensbasert metodikk.