I 'Klasseledelse' av Terje Ogden utforskes de essensielle aspektene ved undervisning og aktivitetsledelse, som utgjør grunnpilarene i lærerhåndverket. Bokens hovedfokus er å fremme et trygt og stimulerende læringsmiljø der elever kan blomstre både faglig og sosialt. Gjennom en rekke forskningsbaserte perspektiver belyses hvordan elevers trivsel og læring er nøye knyttet til deres sosiale interaksjoner med andre. Liv og aktivitet i klasserommet er en naturlig del av skolelivet, og i den sammenheng kan det oppstå bråk, uro og konflikter. Likevel er det avgjørende å opprettholde en balanse som tillater arbeidsro og konsentrasjon, slik at elevene får muligheten til å lytte til læreren, fordype seg i materiell, eller jobbe uforstyrret. Boken gir en grundig oversikt over eksisterende forskning og faglitteratur om klasseledelse, og beskriver praktiske prinsipper fra forskjellige teoretiske vinkler, sammen med de erfaringene de er basert på. Selv om det er en generell enighet om at visse prinsipper er mer effektive enn andre, adresserer forfatteren også hvordan klasseledelse er sterkt preget av læreres personlige mål og verdier. Dette verket er spesielt nyttig for lærere, studenter innen lærerutdanning, samt alle som ønsker en dypere forståelse av klasseledelse.