Boken "Klasseledelse" av Thomas Nordahl setter fokus på lærerens viktige rolle i å lede klasser og undervisningsforløp. Det er avgjørende at læreren leder på en måte som fremmer elevenes læring og utvikling. Gjennom tydelig lederskap skaper lærere et trygt og støttende læringsmiljø der elevene føler seg likt og anerkjent. Dette heftet utforsker hvordan lærere kan motivere elevene til en bedre arbeidsinnsats ved å skape ro, forutsigbarhet og engasjement i undervisningen. Leserene vil få innsikt i: - Praktisk utførelse av lærerens ledelse - Hvordan klasseledelse påvirker elevenes læring og atferd - Definisjonen av lærerautoritet - Det asymmetriske forholdet i pedagogisk ledelse - Strategier for ledelse av klasser og håndtering av konflikter. Heftet inngår i samlepakken "Dette vet vi om: samlepakke 1" og er en viktig ressurs for lærere som ønsker å forbedre sitt lederskap og klasseromspraksis.