Boken "Pedagogikk 8.–13. trinn" utforsker det mangfoldige og utfordrende læreryrket, som spiller en avgjørende rolle i utviklingen av framtidens samfunn. Verket er delt inn i to hoveddeler: Del 1, 'Læreren og samfunnet', omfatter ni kapitler som undersøker hvordan skolen interagerer med samfunnsutviklingen, de verdiene som ligger til grunn for opplæringen og fagutøvelsen. Del 2, 'Læreren og eleven/lærlingen', består av fjorten kapitler som setter fokus på den daglige undervisningen i klasserom og verksteder. Boken presenterer fagfellevurderte artikler fra anerkjente fagfolk og forskere, som gir innsikt i ny og relevant forskning knyttet til temaene i de forskjellige kapitlene. Forfatterne plasserer denne forskningen i en praktisk kontekst, slik at den blir anvendelig for leseren. Artiklene er omhyggelig utvalgt for å oppfylle kravene i det nyeste rammeverket for lærerutdanninger rettet mot ungdomstrinnet og videregående opplæring. Dette gjør boken til et verdifullt verktøy for studenter i lærerutdanning, aktive lærere, lærerutdannere samt forskere, og gir dem et aktuell perspektiv på pedagogikk.