Boken 'Pedagogisk praksis i sykepleie' utforsker de dynamiske endringene som påvirker både helsevesenet og utdanningene innen helse, samt hvordan disse endringene former pasientrollen. Med et fokus på å styrke involvering, undervisning og veiledning, tilbyr denne boken oppdatert kunnskap til pasienter, pårørende, helsepersonell og bachelorstudenter i sykepleie. Gjennom konkrete eksempler fra både sykehusmiljøer og kommunehelsetjenester, blir leseren presentert for relevante situasjoner i den kliniske hverdagen. Boken fremhever også betydningen av kompetanseutvikling, både for den enkelte sykepleier og i tverrprofesjonelt samarbeid. Den er strukturert i fire hoveddeler: Del 1 tar for seg grunnlaget for læring, Del 2 dekker verktøy for veiledning og undervisning, Del 3 fokuserer på sykepleiepedagogikk i tverrprofesjonelle kontekster, og Del 4 omhandler kunnskapsutvikling i utdanning og samfunn. Med et klart personorientert sykepleiefaglig perspektiv, fungerer boken som en solid innføring i sykepleiepedagogikk for både bachelor- og masterstudenter, samtidig som den er av stor relevans for alle som er involvert i læreprosessen innen helse.