Boken "Pedagogisk-psykologisk arbeid" er en banebrytende publikasjon på norsk som tar for seg det mangfoldige området av pedagogisk og psykologisk støtte for barn og ungdom. Den belyser viktigheten av å arbeide med barn, unge og deres familier, med fokus på vurdering av opplæringsbehov og systemrettet innsats i både barnehager og skoler. Hensikten er å forebygge problemer og vanskeligheter, samt å påvirke situasjoner hvor utfordringer kan oppstå. Målet med pedagogisk-psykologisk arbeid er å støtte læring og utvikling ut fra hvert barns unike forutsetninger og behov. Boken gir en grundig innføring i hvordan miljøet og undervisningen kan tilrettelegges slik at hver enkelt elev møter utfordringer de mestrer, tilpasset deres kognitive og sosiale utvikling. Gjennom utredning, planlegging og oppfølging av spesifikke tiltak for enkeltbarn, samt veiledning av foreldre, lærere og barnehageansatte, gir dette verket viktig innsikt i de ulike tiltaksmulighetene som finnes. Et helhetlig tilbud er målet, og forfatterne veileder leserne i å navigere gjennom dette komplekse feltet. Med oppdatert fagkunnskap og konkret tilnærming, speiler boken virkeligheten til barn, ungdom og deres familier, samt de profesjonelle som jobber i barnehager, skoler og hjelpeapparat. Dette er en uvurderlig ressurs for alle som er engasjert i pedagogisk-psykologisk arbeid.