Hva er kjennetegnene på en dyktig lærer, og hvilken tilnærming til læring er mest effektiv? Disse spørsmålene er sentrale i et samfunn der kunnskap og dannelse stadig tillegges større verdi. "Pedagogisk veiledning" er en bok som bygger på både empiriske data og praktiske erfaringer, og som fremhever betydningen av pedagogisk veiledning som en av våre mest essensielle læringsmetoder. Boken er delt inn i tre hoveddeler: Del I, "Pedagogisk veiledning i teori og praksis - noen grunnlagsperspektiver" gir innblikk i de generelle teoretiske rammeverkene, prinsippene og forutsetningene knyttet til veiledning. Her presenteres nye bidrag som kan berike forståelsen av feltet. Del II, "Veiledning og lærerutdanning" setter søkelyset på hvordan veiledning kan spille en avgjørende rolle i utviklingen av nødvendige kunnskaper, holdninger og ferdigheter hos fremtidige profesjonsutøvere. Del III, "Veiledning og lærerarbeid" tar for seg hvordan veiledning kan heve kvaliteten på læring og dannelse, samtidig som den letter de valg som tas i utdanningsinstitusjoner som skoler og barnehager samt andre læringsmiljøer. Boken gir en omfattende både teoretisk og praktisk innsikt i pedagogisk veiledning, og den er skreddersydd for alle som er involvert i lærerutdanning, så vel som forstudenter og lærere i ulike utdanningssettinger. Enhver som deltar i veiledningsvirksomhet innenfor yrkesfeltet vil ha stor nytte av de innsiktene boken tilbyr.