Boken 'Skolebasert kompetanseutvikling' utforsker sentrale temaer innen organisasjonslæring og vurdering for læring. Den gir innsikt i hvordan skoler kan tilrettelegge for praktisk og variert læring, med fokus på klasseledelse, lesing, skriving og regning. Målet er å styrke både elevers og læreres læringsprosesser. Forfatterne deler verdifulle erfaringer fra prosjektet Ungdomstrinn i utvikling, og belyser hva som kjennetegner vellykket skolebasert kompetanseutvikling. Denne boken gir et nytt perspektiv og nyttig veiledning for skoler, universiteter og høgskoler som ønsker å implementere lignende prosesser med fokus på organisasjonslæring. Forfatterne, som er aktive deltakere i denne satsingen, tilbyr forskningsbasert kunnskap samt praktiske råd til ungdomsskoler. Mange av dem er tilknyttet en forskergruppe ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, hvor de veileder skoleledere og lærere. Boken henvender seg til skoleeiere, skoleledere, lærere, studenter i lærerutdanningene og forskere som arbeider med skolebasert læring.