Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelser
Produktbeskrivelse
Denne boka tar sikte på å gi språklig høytfungerende mennesker med autismespekterforstyrrelser nødvendige ressurser og støtte for å realisere sitt fulle potensiale. I løpet av de siste årene har vi sett en betydelig økning i kunnskap om autismespekterforstyrrelser, noe som har medført endringer i diagnosekategoriene. Samtidig har antallet personer med slike diagnoser økt, og de språklig høytfungerende utgjør nå to tredjedeler av alle med autismespekterforstyrrelser. Det er avgjørende at disse individene får spesialtilpassede undervisningstilbud og tiltak som tar hensyn til deres unike egenskaper, styrker og utfordringer, samt den variasjonen som finnes innenfor gruppen. Boka presenterer prinsipper og konkrete eksempler som gjør det lettere for fagfolk å utvikle inkluderende skole- og arbeidsmiljøer for språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelser. Målet er å fremme læring, sosial interaksjon og aktiv deltakelse, samtidig som man gir dem verktøy til å håndtere de utfordringene og belastningene de måtte oppleve. Dette verket er en revidering og oppdatering av den tidligere publikasjonen "Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet", skrevet av anerkjente eksperter på området.