Boken "Veiledning under nye vilkår" tar deg med inn i det mangfoldige landskapet av veiledning, hvor det skapende står i sentrum av både individuelle og kollektive prosesser. Gjennom en antologi som belyser vesentlige aspekter ved veiledning i vår moderne tid, utforskes i første del samspillet mellom veileder og den som veiledes. Her dykkes det ned i situasjoner som ofte er uforutsette, og viktigheten av disse møtene blir grundig diskutert. Videre setter boken veiledning i konteksten av det senmoderne samfunnet, der etikk og kompetanse er essensielle temaer. Den tredje delen i antologien fokuserer på kollektive prosesser, med en grundig analyse av læring innen skole og barnehage som profesjoner i ulike kontekster. "Veiledning under nye vilkår" er en viktig bidragsyter i debatten om veileders ansvar og kompetanse, samt den praksis og forståelse som knytter seg til veiledning i både utdanning og yrkesliv. Forfatterne, som kommer fra forsknings- og utdanningsmiljøer ved Høgskolen i Østfold, Universitetet i Tromsø og Stockholms Universitet, bringer med seg verdifull erfaring fra veiledningsrelaterte prosjektoppgaver og har et nært samarbeid med skole- og barnehagefeltet. Boken retter seg mot alle som er interesserte i veiledning innen utdanning og forskning.