Dette heftet gir en grundig innføring i sentrale tilnærminger til vurdering av elevers faglige og sosiale utvikling. Det fokuserer på viktigheten av en helhetlig forståelse av vurderingens rolle i skolen, samt gir detaljerte retningslinjer for hvordan en effektiv vurderingspraksis kan implementeres. Forfatterne fremhever betydningen av de pedagogiske implikasjonene som vurderingspraksisen har for lærere. Hovedmålet er at vurdering skal bidra til at lærerne kontinuerlig forbedrer og utvikler sin undervisning basert på de innhentede vurderingsresultatene. Vurdering er således ikke bare en prosess der elever måles på sine prestasjoner, men en samarbeidende praksis som involverer både lærere og elever. Gjennom et nært samarbeid kan lærernes vurdering av læringen foster positive effekter på elevenes læringsutbytte. Heftet retter seg i første rekke mot lærere i grunnopplæringen, men det er også et nyttig verktøy for lærerstudenter og for de som ønsker å videreutvikle sin kompetanse innen vurdering. Dette heftet er en del av serien 'Dette vet vi om'.