Boken "Alliancer" utforsker de viktige relasjonene mellom barn og voksne, litteratur og medier, samt mellom ulike kunst- og uttrykksformer. Den retter seg mot studenter ved høyere utdanning, inkludert pedagogikkstudenter, lærerstudenter og de som tar diplom- og masterutdannelser, samt fagfolk med interesse for barnebøker og medieinnhold for barn. Gjennom bokens kapitler får leserne innsikt i emner som lesekultur, samarbeid om innhold, barns rettigheter, perspektiver fra barns side, deltakerkultur, litteraturformidling og utvikling av fortellinger der barn deltar som medprodusenter og får sin stemme hør. Hovedmålet med boken er ikke å tilby enkle definisjoner eller instruksjoner, men heller å diskutere og nyansere de ulike dilemmaene og utfordringene som oppstår i arbeidet innen barnebok- og kulturfeltet. "Alliancer" samler bidrag fra forfattere og innholdsskaperne på tvers av ulike medier, forskere, biblioteksfagfolk, redaktører, lærere, barn og unge, samt voksne, og bringer en variert perspektiv inn i diskusjonen om barns litteratur og kultur.