I et samfunn som i økende grad preges av kompleksitet og mangfold, er antologien "At skabe en klient" en uunnværlig kilde til innsikt. Aldri før har så mange profesjonelle hjelpere vært involvert i arbeidet med å støtte, behandle og gi omsorg til personer med varierte og ofte utfordrende identiteter, som overvekt, anoreksi, incesttraumer, sosial sårbarhet og seksuell trakassering, for å nevne noen. Denne boka undersøker hvordan disse identitetsproblemene manifestere seg i de klassiske velferdsinstitusjonene, som arbeider med rusavhengige, hjemløse, arbeidsløse og familier rammet av kriser. Gjennom syv forskeres analyser avdekkes det identitetsarbeidet som pågår, og boka utfordrer den rådende psykologiske tilnærmingen innen sosialt arbeid, ved å skifte fokus fra individet til de institusjonene som former deres erfaringer. Hver velferdsinstitusjon representerer en egen verdensanskuelse, og leseren får en dypere forståelse av forbindelsen mellom institusjonelle forhold og ulike klienttyper. Boken gir en viktig og nødvendigvis moden refleksjon over de spesifikke identitetene som finnes i hver av de sosiale problemene som tas opp, og åpner for en ny diskusjon om klientens rolle i det moderne velferdssystemet.