Boken "Barndomsstudier i norsk kontekst" tilbyr en grundig innføring i studier av barn og barndom i Norge, og presenterer et mangfold av perspektiver. Gjennom elleve empiriske bidrag blir leserne introdusert til ulike tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger som sammen danner et helhetlig bilde av barndomsopplevelser i dagens norske samfunn. Gjennomgående eksempler fra familieliv, skole, barnehager, fritidsaktiviteter, barnevern og helsevesen viser boken hvordan sosial kontekst former barns liv, samtidig som barn selv er aktive deltakere som medieforbrukere, medelever og medborgere. Bokens fokus på tverrfaglige barndomsstudier plasserer den innenfor et internasjonalt anerkjent forskningsfelt, og den integrerer perspektiver fra både samfunnsvitenskap og humaniora. Bidragsyterne anvender en kombinasjon av statistiske, etnografiske og historiske metoder for å belyse barnet som subjekt og forstå barndom som en refleksjon av samfunnsendringer. I både innledningen og avslutningen drøftes utviklingen av barndomsstudier; fra historiske røtter til nåtidige trender og fremtidige muligheter, noe som gir leseren en helhetlig forståelse av feltets dynamikk.