«Biologididaktikk for lærere» er en omfattende ressurs rettet mot masterstudenter i grunnskolelærerutdanningen med spesialisering i naturfag, samt etablerte lærere innen feltet. Boken er en forlengelse av den tidligere utgitte «Biologi for lærere» av de samme forfatterne, og sammen gir de et helhetlig bilde av hvordan biologi kan undervises som en del av naturfag. Med et rikt innhold går boken utover tradisjonell biologididaktikk, og dekker flere generelle didaktiske emner som er relevante for naturfagsundervisningen. Den tar for seg temaer som utforskende undervisning, dybdelæring, læringsarenaer, språklige representasjoner og vurdering i lys av de nyeste læreplanene fra 2020. Boken er fagfellevurdert, og kapitlene er knyttet til aktuell forskningslitteratur, noe som gir en solid vitenskapelig forankring. Den er delt inn i to hoveddeler. Den første delen, som spenner over kapittel 1-11, fokuserer på generelle fagdidaktiske temaer med biologi som utgangspunkt. Den andre delen, kapittel 12-15, tar for seg spesifikke biologiske emner som naturens mangfold, cellebiologi, genetikk og fysiologi, og er direkte koblet til innholdet i «Biologi for lærere». «Biologididaktikk for lærere» er et uvurderlig verktøy for alle som ønsker å styrke sin kompetanse innen biologi og naturfag, uavhengig av deres tidligere erfaring eller kunnskapskilder.