I boken 'De følsomme relationer' tas leseren med på en reise inn i hvordan vi kan utvikle barns følelsesmessige, sosiale og personlige ferdigheter innenfor rammen av forholdet mellom pedagog og barn i et førskolemiljø. Gjennom prinsippene i neuroaffektiv utviklingspsykologi får pedagoger og studenter innsikt i hvordan relasjoner kan være avgjørende for å støtte opp under barnets sosiale, personlige og følelsesmessige vekst. Oppfinnsomheten til forfatterne avdekker hvordan disse aspektene er grunnleggende for barnets evne til empati og mentalisering. Boken belyser en kompleks utviklingsprosess som er essensiell, men også bare begynnelsen på vår forståelse av denne viktige menneskelige dimensjonen. 'De følsomme relationer' gir et nærmere blikk på barnets mangfoldige personlige utvikling, sosiale ferdigheter, samt viktigheten av å se ting fra barnets perspektiv, noe som står sentralt i den reviderte pedagogiske læreplanen. Dette gjør boken til en uvurderlig ressurs, ikke bare for pedagoger og lærerstudenter, men også for alle som ønsker å dykke dypere inn i disse temaene.