Hvordan kan helsepersonell planlegge og gjennomføre forskjellige typer pasientsamtaler i det daglige arbeidet? I denne boken presenteres kommunikasjonsutfordringer som ofte oppstår i møtet med både pasienter og pårørende, basert på reelle caser. Leserne får innsikt i en rekke konkrete strategier som helsepersonell kan bruke for å forbedre sin praksis. "Den gode patientsamtale" er en uunnværlig ressurs for alle fagpersoner som har ansvar for samtaler innen helsevesenet. Boken egner seg utmerket til både etter- og videreutdanning, og kan også fungere som lærebok for medisinstudenter, studenter ved helseprofessionsbachelorprogrammer, samt yrkesfaglige helseutdanninger. Den kan benyttes som en nyttig oppslagsbok og gir et oversiktlig innblikk i de mest relevante ferdighetene som kreves for profesjonell kommunikasjon med pasienter og deres pårørende. Bokens kapitler fokuserer på spesifikke ferdigheter og inneholder en grundig beskrivelse av Calgary-Cambridge-guiden, som utgjør det vitenskapelige fundamentet for boken. Etter dette følges det opp med kapitler om forskjellige typer pasientsamtaler.