Eksamensrevolusjonen av Arild Raaheim tar for seg en viktig debatt innen utdanningssektoren: hvordan eksamen som vurderingsform påvirker studentenes læring og forståelse. Til tross for økende kjennskap til alternative vurderingsmetoder, er eksamen fortsatt en dominerende form for evaluering når nye undervisningsprogram utvikles. Denne boken utforsker hvorfor eksamen fortsatt er så populær, til tross for at vi vet at andre vurderingsformer ofte kan være mer hensiktsmessige. I første del av boken presenteres forskning som belyser sammenhengen mellom vurderingsformer og læringsutbytte, med referanser til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsutbyttebeskrivelser. I den andre delen skisseres 40 alternative vurderingsmetoder, hvorav noen ligger nær den tradisjonelle skriftlige og muntlige eksamen, mens andre representerer en mer radikal tilnærming til vurdering. Boken er en viktig ressurs for lærere, studenter og utdanningsplanleggere som ønsker å forstå og vurdere vurderingsformer i lys av moderne pedagogiske prinsipper.