I 'En skygge på min grav' følger vi dødsboadvokat Oda Krohg, som får et prestisjefylt oppdrag: Å følge nøye angitte instruksjoner i en fremtidsfullmakt og fordele boet til en anerkjent advokat og tidligere krigshelt. Dette oppdraget virker som en gyllen mulighet for Oda og hennes partner Reidar, som har en skrantende advokatpraksis. Det ser ut til å gi dem både økt respekt og en voksende kundemasse. Men Odas uudslukkelige nysgjerrighet driver henne til å begynne å undersøke et mystisk maleri som dukker opp. Maleriet bærer på en hemmelighet fra krigens dager som har vært begravd på Rjukan, og som av en eller annen grunn ikke ønsker å bli glemt. I takt med at Oda graver dypere, avdekkes en verden av hemmeligheter, løgner og livsfarlige intriger. Etter hvert som de blir trukket inn i dette dramaet, innser Oda og Reidar at de kanskje er blitt en del av spillene som utspiller seg. Var dette egentlig planlagt fra begynnelsen av?