Skolens oppgave er å forberede elevene på både nåtiden og fremtiden. Dette gjelder også for skolefaget historie, som må ha et klart dannelsesperspektiv. Det er essensielt at den kunnskapen og de ferdighetene elevene tilegner seg, bidrar til å styrke deres forståelse av både seg selv og den verden de lever i. Videre bør denne kunnskapen fungere som et fundament for refleksjoner om deres verdier og fremtidige muligheter. I tillegg har historie som fag en viktig rolle i å bevare og utvikle kultur, og gir elevene innsikt i både deres egne og samfunnets kulturelle røtter. "Fagdidaktik i historie – mellom teori og praksis" utforsker flere teorier og tilnærminger innen fagdidaktikken, og tilbyr støtte til planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av historieundervisningen. Vi håper at boken vil inspirere leserne til å reflektere over og praktisere undervisning som fremmer historisk refleksjon og aktiv deltakelse, og dermed bistå elevene i å utvikle en dypere forståelse av historie.