I "Førsteklasses matematikk" tar forfatterne sikte på å styrke kunnskapen om undervisning i matematikk for elever på de to første trinnene i barneskolen. Boken fokuserer på sentrale kompetansemål for første og andre trinn, og inneholder en rekke praktiske eksempler på aktiviteter som både kan gjennomføres i klasserommet og utendørs. Den henvender seg til lærerstudenter som tar grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn, samt matematikklærere som tar videreutdanning og lærere som underviser matematikk på første og andre trinn. Boken er delt inn i to deler: den første delen (kapittel 1–4) omhandler kunnskap og læring i matematikk, styringsdokumenter for barnehage, grunnskole og lærerutdanning, samt de matematiske erfaringene barna har tilegnet seg før de starter på skolen. Den inneholder også modeller for planlegging av undervisning og ulike arbeidsmetoder i matematikk. Den andre delen (kapittel 5–10) tilbyr en dypdykk i sentrale matematiske temaer for første og andre trinn, og inkluderer også tilnærminger til bruk av digitale verktøy og læringsressurser.