I boken "Fortiden som et fremmed land" utfordres den tradisjonelle tilnærmingen til historieformidling. Forfatterne argumenterer for at historiefaget inneholder elementer der elevene må sette til side nutidens perspektiver for å nærme seg fortiden på en mer autentisk måte. Boken tilbyr praktiske forslag for hvordan dette kan realiseres i undervisningen. Den henvender seg til alle som studerer til å bli historielærere i ulike skoleformer, samt til lærere og formidlere som jobber med å presentere fortiden i varierende kontekster. Boken er delt inn i to hoveddeler: Den første delen undersøker hvordan historikere og fagdidaktikere jobber med fortidsperspektiver, samt hvordan disse perspektivene er integrert i læreplanene for grunnskole og videregående skole. I den andre delen settes det fokus på didaktiske metoder for å skape en opplevd fortid som fortidens mennesker kunne kjenne seg igjen i. Videre diskuteres hvordan historielærere kan engasjere elevene i temaet, og legge til rette for dypere læring og forståelse av historiske sammenhenger.