Boken 'Fra skyggerne af det vi ved' tar utgangspunkt i den økende trenden av selvbiografiske romaner som har fått fotfeste i Skandinavia og Nordeuropa de siste ti årene, og som nå påvirker litteraturverdenen internasjonalt. I en engasjerende analyse tar Poul Behrendt for seg flere forfattere som har blitt berørt av livsforhold og opplevelser som verken kan knyttes til tradisjonell fiksjon eller den mer frie sjangeren autofiksjon. Blant dem er Karl Ove Knausgård, kjent for sitt omfattende verk, og flere kvinnelige forfattere som Linn Ullmann, Delphine de Vigan, Vigdis Hjorth og Kristina Stoltz. Disse forfatterne, til dels i opposisjon til Knausgård, utforsker det selvbiografiske feltet på en måte som utfordrer konvensjonene ved å skrive romaner 'uten navn'. 'Fra skyggerne af det vi ved' er en dyp og tankevekkende utfordring til grensene for vår eksistens. Som Vigdis Hjorth sier, er det hun kaller 'sandhedshændelsen' en kraftig forbindelse mellom forfatterne og deres lesere. Pressen har anerkjent Behrendts arbeid, med omtaler som beskriver hvordan han nøye gransker Knausgårds omfattende arbeid og bidrar til en dypere forståelse av den litterære kulturen.