"Fra terapi til pædagogik" utforsker narrativ praksis med særlig fokus på pedagogisk arbeid, spesielt innen spesialpedagogikk og sosialpedagogikk. Den utfordrer alle pedagoger, psykologer, psykiatere, sykepleiere, lærere og sosialrådgivere til å legge bort tanken om å alltid "vite bedre" når de møter elever, borgere, klienter eller pasienter. I kvalitetsarbeidet som narrativ praktiker må man sette sine egne fortolkninger av situasjonene til side. Boken presenterer narrativ praksis som et radikalt alternativ til tradisjonelle diagnoser og tolkninger, med et grunnleggende positivt og konstruktivt utgangspunkt om at hvor det er liv, er det også livskraft til stede. Gjennom varierte profesjonelle sammenhenger vises det hvordan narrativ pedagogikk kan anvendes utenfor terapirommene. Forfatterne har alle praktisk erfaring med narrativ pedagogikk, og boken inkluderer en rekke case-studier som illustrerer deres vellykkede anvendelse av narrative metoder i hverdagen. I tillegg inneholder boken kapitler som innfører grunnleggende konseptualiseringer av narrativ praksis.