I løpet av de siste tiårene har kommunikasjonsmedarbeidere og språkonsulenter gjort betydelige fremskritt for å forbedre språket og tekstene i en rekke ulike organisasjoner. Til tross for dette har bare et fåtall organisasjoner klart å systematisere språkarbeidet, noe som har resultert i mange eksempler på uheldige tekster som undergraver organisasjonenes troverdighet, fører til synkende salg og frustrerte kunder. Denne boken tilbyr et vell av tips og verktøy for å profesjonalisere språkarbeidet. Den gir en grundig innsikt i de praktiske og teoretiske betraktningene som er nødvendige for å implementere språklige endringer både i private og offentlige organisasjoner. Leseren vil få konkrete råd om hvordan man kan analysere kommunikasjonskulturen og eksisterende tekster, hvordan man kan undersøke mottakernes oppfatninger av disse tekstene, samt hvordan man kan knytte språkarbeidets målsetninger til virksomhetens overordnede mål. Boken inkluderer også eksempler på hvordan organisasjoner har taklet de ulike utfordringene som ofte oppstår i dette arbeidet, inkludert hvordan man kan motivere ledere til å engasjere seg.