Boken "Implementering av endringsarbeid i barnehagen" av Sigrun Karin Ertesvåg og Pål Roland tar for seg det stadig mer relevante temaet implementering innen barnehagesektoren. I takt med at norske barnehager engasjerer seg i flere lokale og nasjonalt initierte endringsprosjekter, er forståelsen av implementeringen av slike prosjekter blitt avgjørende for å heve kvaliteten i praksisutøvelsen. For å gjennomføre disse endringene effektivt, er det viktig at både ledelse og ansatte besitter solid kunnskap om implementeringsprosesser. Boken fokuserer på hvordan forskningsbasert innhold kan omsettes til praktiske handlinger i barnehagen, som inkluderer både introdusering av nye teorier, strukturer samt aktiviteter. Med utgangspunkt i nyere forskning drøfter forfatterne implementering fra ulike perspektiver, herunder interaksjoner, kjernekomponenter og implementeringsdrivere. Videre blir temaer som implementeringskvalitet, evaluering, ledelse, kollektive prosesser og systematisk observasjon belyst. Kritiske steg i implementeringsprosessen og utviklingen av implementeringsplaner er også sentrale temaer, noe som gjør denne boken til et viktig bidrag for fagpersoner og beslutningstakere innen barnehagesektoren.